När är det egentligen okej att gå vidare?

Okej, nu har jag suttit och funderat på en och samma grej ända sen förra söndagen. Så nu måste jag dela med mig och fråga er om saken.

Jag undrar när det egentligen är okej att gå vidare efter ett förhållande. Har det någon betydelse hur kort eller lång tid man vart tillsammans? Har det någon betydelse vem som gjorde slut? Har de någon betydelse varför det tog slut?

Alltså jag vet inte riktigt när jag själv tycker det är okej att gå vidare. Det måste väl vara när man känner att inga känslor finns kvar för den man hade innan. Det vore inte snällt mot nästa kille/tjej man skaffar om man fortfarande har känslor för sitt ex. Lite får man tänka själv och då inte bara på sig själv. Utan även på andra.

Fast sen tycker jag att om man vart tillsammans med en tjej/kille i över ett år. Då kan man verkligen inte kasta sig in i ett nytt förhållande redan efter bara någon vecka? Det kan knappast inte bli något annat än skit av det förhållandet i alla fall. Eftersom känslorna för den man var tillsammans med över ett år omöjligt kan ha forsvunnit så fort. Visst, var det man själv som gjorde slut har man antagligen inga känslor kvar. Fast alla minnen kommer alltid finnas kvar. Och hur kul är det att få en flash back till de förhållandet när man gör nya saker tillsammans med nya killen/tjejen?

Tycker det är så okänsligt mot den man var tillsammans med att bara gå vidare redan efter en vecka. För att för den som blivit dissad måste hela förhållandet ha känts som en stor fet lögn då. Och den känslan är inte härlig kan jag lova er som inte känt den.

Jag tycker att ett förhållande måste vara minst en månad för att ens kunna kalla det ett förhållande. Håller det några veckor bara så räknas det inte. Och då kan man ju gå vidare lätt efter en sånt kort ''förhållande''. Även om man haft varandras namn på msn, lagt ut gulliga bilder på varann på bdb osv. Och sagt att man är tillsammans så räknas det inte som ett förhållande om det är mindre än en månad enligt mig.

Det är givetvis upp till var och en när den känner sig redo att gå vidare. Men sen måste man ju tänka sig för väldigt mycket också. Shore, jag tycker inte man ska lyssna så mycket på vad alla andra har att säga. För det viktiga är hur jag själv mår och hur jag själv känner. När det gäller kärleken ska man aldrig lyssna på andra. Du ska bara lyssna på ditt eget hjärta och känna efter vad du verkligen vill.

Vill du bli tillsammans med en ny tjej/kille efter bara någon vecka är det faktiskt upp till dig. Visst, folk kommer snacka om att du är konstig som går vidare så snabbt efter att ha verkat så kär. Och är du tjej kommer du troligtvis få höra ord som slampa och hora. Och det gör mig så himla arg! För folk vet inte ett skit om varför det tar slut mellan två personer. Dom tror dom vet allt när dom egentligen inte vet något. Man behöver inte ha sex och sådant för att man är tillsammans?

Plus att är man en hora tar man betalt för sex och man tar väl knappast betalt av sin kille/tjej? Så allt snack om att tjejer som byter killar ofta är horor och slampor gör mig så otroligt arg. Det är alltid blonda tjejer som får höra mest skit, brunetter kan lika gärna vara värre än en blondin? Samma sak som att killar aldrig får dåligt rykte när dom vart med många tjejer. Dom får bara högre status av polarna när dom vart med många tjejer. Hatar det verkligen!

Men tillbaka till när det är okej att skaffa ny. Kan man skaffa ny efter bara en dag som singel eller är det ett big no no? Finns det några speciella timmar, veckor, månader, år? Som det är okej att gå vidare och kasta sig in i ett nytt förhållande?

Skriv vad just DU tycker om detta. Jag vill veta!

Jag hoppas ni är smarta nog & förstår att pussbilden är från förra
året och absolut inte är ny. För jag är så singel man kan bli!

/ Amalaj

Kommentarer
Postat av: michelle

jag tycker det är upp till var & en att avgöra när man kan gå vidare.. alla är ju olika.. men har man haft ett förhållande och sagt "jag älskar dej" och massa sånt, och sen gör slut/blir dumpad och skaffar en ny kille efter typ tre dagar, så kan man ju fråga sej hur mycket man verkligen älskade den första personen.. för älskar man nån på riktigt och delar sitt liv med den så KAN man inte gå vidare hur som helst. det funkar liksom inte. sen är det ju skillnad på vad folk har för förhållanden, tretton/fjortonåringar älskar ju en ny kille varje dag, medans man som lite äldre hittar nån och stannar med den ett jävla tag. men som sagt! det är upp till var och en att bestämma. det är ju endast en själv som vet när man är mogen att gå vidare, eller hur :) och då kan inte nån annan säga att det är rätt eller fel !

2009-05-12 @ 16:07:50
Postat av: Martina

Man har rätt att bli tillsammans med vem man vill/när man vill, bara man inte har känslor kvar för någon annan. Visst kan det kännas; som du säger att det tidigare förhållandet varit en big lögn om man byter efter en dag, eller mindre än en vecka. Har man själv blivit dumpad tycker jag inte att dem där veckorna spelar någon stor roll, det visar ju bara att man gått vidare? har man i själva verket dumpat någon tycker jag det är fel att gå in i ett förhållande utan något mellanrum. Det sårar nog starkt den dumpade personen! Hora och slampa, är vardagsord för oss tjejer och det är så fel, hatar't! hatar't. Men bry dig inte om vad folket säger, känner du dig redo så go for it! <3

2009-05-12 @ 17:54:14
Postat av: Mikaela

Jag tycker det beror på hur länge man varit tillsammans, var det ett kort förhållande så är det "mer" okej att skaffa ny direkt, men ja, jag tycker det är väldigt okänsligt mot den dumpade personen. Och så är det på något sätt mer okej för den som blivit dumpad att skaffa ny än den som dumpade, för den som gör slut har ju som du säger oftast inga känslor kvar då och skulle den skaffa ny så blir den som blivit dumpad såklart jätteledsen. Been there, done that. Var tillsammans med en kille över ett år, han gör slut, samma vecka är han på dejt med en tjej. Så har dom blivit tillsammans jättesnart efter men han höll det hemligt för mig, men när jag väl fick reda på det blev jag ännu ledsnare och argare. Och han tyckte typ "men det har ju gått en månad är du inte över det än" Men jag var verkligen helt förkrossad efter att det tog slut. Första kärleken och allt. Näe, du, det är en svår fråga. Men jag tycker man ska visa varandra den respekten i alla fall att man väntar lite innan man skaffar sig någon ny, sen hur länge beror på hur förhållandet var. Och visst, man rår ju inte för om man blir kär igen men vad fan..

2009-05-12 @ 19:41:33
URL: http://mpv.blogg.se/
Postat av: Linkan

tycker man ska vänta :D siiingellivet !

2009-05-13 @ 17:06:36
Postat av: jasmine

jag håller med dig fullständigt! :)

man kan inte bara kasta sig in i ett nytt förhållaande när man vart tillsammans typ ett år tex.. Kärlekskänslor försvinner inte så fort kan jag lova! enligt mig iaf.

älskar din blogg företen (a) <3

2009-05-13 @ 18:39:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0