Läsarnas och mitt svar på ''veckans fråga''

Fick ganska många svar på min fråga jag skrev igår. Så tänkte skriva nu vad ni svarat och sedan skriva min åsikt. Frågan var alltså om det var okej att bli tillsammans med ett ex kompis eller sin kompis ex då.



De flesta skrev att det var okej om kompisen tyckte att det var okej. Och att det absolut var okej om det var kompisen som dissat killen/tjejen som man vill bli tillsammans med. Men några skrev att det var absolut förbjudet. Så för er som tycker det är helt förbjudet, här kommer min åsikt om denna fråga. Så kanske ni ändrar er åsikt också?



Jag tycker att det beror på vem som dissade vem i förhållandet. Om kompisen har dissat killen/tjejen så får den skylla sig själv. Vill den inte att någon annan ska vara tillsammns med den personen skulle den aldrig ha dissat den. Men är det kompisen som har blivit dissad tycker jag det är otroligt förbjudet. För den har antagligen känslor kvar osv.

Att någon av mina kompisar skulle bli tillsammans med ett av mina ex skulle jag inte ha några problem med. Inte de ex jag dissat, för det har jag faktiskt valt själv. Men skulle det vara ett ex jag blivit dissad av skulle jag bli riktigt besviken på min kompis. Eftersom kompisen antagligen vet om hur dåligt jag mått över mitt och exet break up osv. För man mår aldrig bra efter att man blivit dissad.

Även om ens kompis säger att det väl är okej att bli tillsammans med ex dom blivit dissad av, så är det sällan okej. Det är något man säger för att man själv vill vara en bra kompis. I ett sådant läge får kompisen som blivit kär i kompisens ex tänka till själv. Är det verkligen värt att förlora vänskapen för kärleken?

Det beror också på hur bra kompis man är med tjejen/killen som var tillsammans med exet man vill bli tillsammans med. Är man bästa kompisar är det nästan självklart att det inte funkar om det är kompisen som blivit dissad. Hur skulle det gå att umgås alla tre när kompisen antagligen fortfarande har känslor? Skulle nog kännas väldigt dumt och otroligt jobbigt. Men är man inte så bra kompisar tycker jag faktiskt det är okej att bli tillsammans med kompisens ex oavsett om den blivit dissad eller har dissat.

En del skrev också att ''riktiga kompisar tar inte kompisar ex.'' Men vadå ta? Jag är så trött på ordet ta när det gäller kärlek. Man kan inte ta en person från någon annan, alla personer har en egen vilja. Och utifrån den bestämmer man vad man vill göra och inte göra. Det är de ingen annan som kan bestämma. Så vill man bli tillsammans med sin kompis ex tycker inte jag det ska vara förbjudet.

Man kan inte hjälpa vad man känner och att man blir kär. Det blir bara som det blir utan att man bestämmer det själv. Det är otroligt jobbigt att gilla någon och veta att man inte får gilla den egentligen. Kärlek ska inte vara jobbigt, det ska väl vara något fint? Visst, klart man måste tänka på sina kompisar känslor, inte bara sina egna.

Men kompisen borde förstå att det är otroligt svårt att gilla en person och inte få vara med den. Är det kompisen som dissat exet får den verkigen skylla sig själv, förlåt men jag tycker det. Så det borde inte vara förbjudet i de läget.  Riktiga kompisar vill se sina vänner lyckliga, eller hur?

Så, nu kanske ni som tyckte att det verkligen var förbjudet att bli tillsammans med sin kompis ex ändrat sig. Är det kompisen som dissat exet är det alltså helt okej att bli tillsammans med en kompis ex enligt mig. Varför ska det vara förbjudet egentligen? Kärlek ska inte vara förbjudet och få en att må dåligt, kärlek ska få en att må bra.

/ Amalaj

Kommentarer
Postat av: Emma

så sant så sant

2009-06-08 @ 23:02:15
URL: http://eeemma.blogg.se/
Postat av: L..♥

sv; Jag tkr det é OK bara man får kompisens tillåtelse lixom. Sorry för jag kmr sent med svar på frågan btw. XD

hugs

2009-06-09 @ 01:56:50
URL: http://lajloshen.blogg.se/
Postat av: L..♥

sv; Håller med dig helt, bra skrivet btw! :D

2009-06-10 @ 11:39:08
URL: http://lajloshen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0